#22 Tothi Folisi

/ TENT /
2020
dim. Variabili

Nell’autunno del 2012 a margine di un lavoro per la Biennale di Shanghai che raccontava la storia dei viaggi che i Gesuiti siciliani nel VXII secolo compivano verso la Cina realizzai una bandiera, una fusione fra quella cinese e l’europea. Oggi a distanza di quasi otto anni fa parte della mia collezione di panni e tessuti. Le rappresentazioni simboliche provenienti da diversi immaginari naufragano inesorabilmente di fronte la durezza della realtà, il futuro non lo si può prevedere, al massimo lo si può immaginare e in questa inventiva una cosa vale quanto un altra. La libertà individuale, la democrazia, la sicurezza, il controllo, il conflitto e il rifugio. Forse da ora in poi guardare meglio coinciderà col guardare meno.

Tothi Folisi (Sant’Agata di Militello 1979) Attraversa vari media, dalla pittura alle installazioni. La sua ricerca artistica si focalizza spesso sul tema della ripetizione e sui legami fra ritualità e tradizioni, osservazione del paesaggio e azione performativa.
tothi.tumblr.com

ENG

/ TENT /
2020
variable dimensions

In the autumn of 2012, on the occasion of a work realized for the Shanghai Biennale and related to the story of the journeys that the Sicilian Jesuits made to China in the 12th century, I created a flag, a fusion between the Chinese and the European.
Today, almost eight years later, the flag is part of my collection of cloths and fabrics.
A symbolic representations coming from different imaginaries wrecked inexorably in the face of the hardness of reality, the future cannot be predicted, you can only imagine it, and in this imagination one thing is as valid as another.
Individual freedom, democracy, security, control, conflict and refuge. Perhaps from now on looking better will coincide with looking less.

Tothi Folisi (Sant’Agata di Militello 1979) crosses various media, from painting to installations. His artistic research often focuses on the theme of repetition and the links between rituality and traditions, landscape observation and performative action.

tothi.tumblr.com